Аспержи с пармезан

      Аспержите са едни от най-старите култивирани растения. Използвали ги още в древен Египет. Гръцкият лекар Хипократ (онзи, чиято клетва лекарите полагат в началото на кариерата си) ги препоръчвал на своите пациенти с наднормено тегло и кожни проблеми.
Доказано е, че консумацията им стимулира дейността на черния и белия дроб, на бъбреците. Да не подценяваме и това, че съдържанието на калории при тях е ниско.
     Скептиците веднага ще кажат: „Баба ти все аспержи е яла!”, „Престанете с тези екзотични продукти!”.
     Ама баба ми наистина е яла аспержи. Спомням си, че преди мноооого години четях нещо и се чудех какъв ли вкус има този зеленчук и се оказа, че баба ми има отговор. Моментално ми разказа какъв е вкусът им, какво са готвели с тях, а аз я гледах недоверчиво, чудех се дали не си фантазира. Защото това беше четиво за далечна страна, отвъд Желязната завеса, където в моето детско съзнание имаше чудновати неща, дето няма как да ги има  у нас.  Ама не съм била права в съмненията....
     Преди 9.09.1944 г. България е била най-големият производител на аспержи в Европа. След т.нар. „деветосептемврийска революция”, която си е просто един преврат,  нечий болен мозък е решил, че аспержите са  буржоазен продукт и просто се спира производството им.
Е, сега май отново има български производители, но дали този зеленчук ще се завърне в кухните ни, никой не знае, времето ще покаже..
Днешната рецепта за аспержи е от онези с описанието „бързо, лесно и вкусно". 






Видях я преди доста време в канала на Лаура Витале и оттогава често я приготвяме у дома. Подходяща както за основно ястие, така и за мезе. Свещичките аспержи са крехки, а вкусът им наистина се развива от добавянето на  зехтина, черния пипер и пармезана  и се превръщат в наслада за небцето.

Продукти:

Връзка аспержи
сол
чер пипер
зехтин
пармезан
малко накъсана мащерка дава прекрасен аромат


Закупените аспержи могат да се оставят в съд с малко студена вода, за да бъдат свежи. Съхраняват се и увити във влажна кърпа в чекмеджетата за свежо съхранение на хладилника.


Приготовление:

Почистваме аспержите, поставяме ги в тава, покрита с фолио или хартия за печене. Посоляваме, смиламе малко чер пипер, наръсваме зехтин и с ръцете овалваме в маслената смес аспержите. После настъргваме пармезана и слагаме в загрята  фурна на 200 градуса. 





Когато пармезанът се зачерви (до 10 минутки), изваждаме и можем да сервираме.
Идеално мезе за зрителите на футболното първенство, че и много полезно! 






Изстудявайте напитките и се зареждайте пред екраните (който гледа мачове, разбира се!)!








11 коментара:

  1. Откъде мога да намеря пресни аспержи? А тези чинии от България ли са? Ако не искаш да запазиш тайната за тях, много ще се радвам да науча откъде да си взема и много ли са скъпи? Мерси предварително! Ваня

    ОтговорИзтриване
  2. Права си, Игличе за това, че сме били производители!
    Чудесна идея!
    Тези дни гледах в "Черешката на тортата" Ирина Флорин, която
    след като ги бланшира ги уви в намазани кори с масло и ги запече
    /като букет ги оформи, част от корите ги покриваха до половината/
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  3. Какво става с тези коментари

    ОтговорИзтриване
  4. Ваня, аспержите са закупени от Лидл, с добро съотношение качество-цена. А чиниите са от Немските магазини, но не помня точно цената. Мисля, че ги има все още в някои от софийските магазини.
    Дани, не съм гледала предаването, но съм хапвала подобно ястие и беше много добро за моя вкус.
    Ами и аз не зная какво точно става, функцията с отговори не работи и нямам идея защо....съжалявам!

    ОтговорИзтриване
  5. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  6. Изобще не знаех толкова за аспержите! Благодаря ти, че сподели! Непременно ще ги пробваме:)

    ОтговорИзтриване
  7. Игличе,харесва ми предложението ти и ще се възползвам при следващата покупка на аспержи,но благодаря и за разказа,много ми бе интересно!И аз не подозирах,че у нас са се отглеждали интензивно.Прегръдка с пожелание за щастливо лято!

    ОтговорИзтриване
  8. И аз си купих аспержи от Лидл и доста им се чудих. Преди това си бях купувала само веднъж и нищо не направих. Мисля, че от незнание ги бях взела доста дървени и опитвахме да ги попарим с масло, но като цяло ги изядохме насила. Сега бяха доста крехки, но единственото за което се сетих беше една салата - след като ги сварих ги нарязах и направих салата с аспержи, авокадо, варени яйца, шунка и майонеза. Останалата част направих на крем супа заедно с 1-2 картофа и заквасена сметана. И двете неща хапнахме с удоволствие. Ако намеря пак ще ги пробвам по твоя начин

    ОтговорИзтриване
  9. Като фен на аспержите мога само да аплодирам рецептата. Страхотно изглеждат аспержите и си личи колко са крехки. Поздрави, Иг!

    ОтговорИзтриване
  10. Само да ти кажа, че и аз съм им луд фен. Видя ли, кОпОвам :)
    Обаче се пъна се с масълце да ги правя или сосче и се се връткам някак прекалено дълго. Начи другият път ще си улесня живота с твоя помощ. Мерси, Игликич!

    ОтговорИзтриване
  11. Анонимен, и моите са от Лидл, нали не забравяте да ги обелите в основата с белачката за картофи?
    Кате, наистина стават крехки!
    Мартич, и аз така...с купуването...а напоследък съм фенка на тази рецепта!

    ОтговорИзтриване

Това е мястото за въпроси, коментари.