На Йоли - честит рожден ден!

Днес Йоли има рожден ден. Нямам честта да я познавам лично, но за всеки, изкушен от    любовта към хубавата храна и приготвянето ѝ с мерак, тя е позната. Е, и тя не ме познава, но ще си позволя да говоря на "ти"..:) 

 Йоли, 
пожелавам ти от все сърце да бъдеш здрава, да се радваш на приятелства и обич, а дните ти да бъдат озарени от много светлина!

   Държа да спомена, че Тики е инициатор на този  поздрав за рожден ден, а аз с радост се присъединявам. 
   И ще представя някои от рецептите от  блога на Йоли, които се посрещат особено радушно у дома. Благодаря за споделените рецепти и умения, за страхотните идеи и за голямата усмивка!
    
       По стар нашенски си обичай да започна с нещото, без което не можем, това, което придружава всекидневната ни трапеза, което украсява празничната - хлябът. Представям рецептата на Йоли за хлебчето без месене, това, което доста често приготвям, особено когато нямам достатъчно време за суетня в кухнята и чакане за няколко процеса втасване. Винаги може да се експериментира с различни брашна, да се  използват различни поръски, а така и вкусът е различен и всеки път има своя индивидуалност това хлебче.




 Продукти

15 г прясна мая или 1/2 пакетче суха
300 мл хладка вода 
2 с.л.олио или зехтин
1 ч.л.захар
1/2 ч.л.сол
400 г брашно

мак или други семена по ваш избор

Приготвяне

Разтворете маята във водата. Прибавете мазнината, солта и захарта. Започнете да сипвате брашно като бъркате непрекъснато с лъжица. Трябва да получите много гъсто лепкаво тесто. Трябва да усетите, че вече ви е трудно да го обърквате с лъжицата. Лично аз бъркам направо с ръка. Може да ползвате кухненски робот или миксера, но с бъркалките за тежки теста, които са като спирали. 
 Намажете кексова форма с масло и я посипете навсякъде вътре с макови семена. Сипете тестото вътре.Виждате, че от това количество вода и брашно тестото е съвсем малко. Заема най-много 1/3 от формата.
Оставете тестото на топло да втаса. Аз загрявам фурната за минутка на 50-60* и я изключвам. Слагам формата с хлебчето вътре и така ускорявам процеса на втасване. След 230 - 40 минути е готово за печене. Трябва да утрои обема си.
Загрейте предварително фурната на 200*. Изпечете хлебчето за 20 мин. или докато стане леко и при почукване върху кората издава кух звук. 


Този път сервирам хлебчето с топченца от смачкано сирене и крема сирене, нарязани на дребно червени чушки и пера лук, които са оваляни в конопено семе и нарязана рукола. Да ви е сладко!


Е, да не си мислите, че свърших, има и ястие - Кумановата гъбена чорба или тъй популярното у дома "вегетарианско шкембе". Защо избрах тази рецепта? Заради това, че виждайки тази публикация, така се развълнувах и ентусиазирах, та реших да отивам да бера гъби. Това си е невероятен експеримент за мен, защото май нито една от гъбите не познавам, но като има желание, има решение. Имам един братовчед, който е познавач на гъбите и буквално го изнудих да хукнем по гората. Сестра ми също уйдиса на акъла ми и речено-сторено. Като резултат имах две големи кошници с манатарки, които изсуших и сега си ги ползвам за различни ястия. Та като отворя бурканчето, се сещам за Йоли.
Рецептата за чорбицата ще намерите при нея, само да добавя, че у дома я приготвяме винаги с гъба кладница, а за аромат задължително добавяме от сухите манатарки.
И ако ще наподобява на шкембе-чорбата, значи не може да мине без чесънче и люта чушчица.....


И за десерт една много бърза и вкусна торта, с невероятни орехови блатове и крем, който се топи като кадифе в устата- Торта с дулсе де лече
За първи път направих тази торта за рождения ден на един от приятелите на дъщеря ми. В тяхната компания имат обичай да се събират с близки рождени дни и да празнуват заедно. За този празник на трима рожденици помоли за три торти, а аз в някакъв странен унес, бързо приех. Към 2 следобед бях у дома и стартирах, а към 5 имах само две торти, оказа се, че времето не ми помага, а часовникът трака неумолимо.  Реших да потърся рецепта, която да не отнема много време за сглобяване и намерих тази. Странното беше, че дъщерята така беше определила трите торти, че всеки от рождениците беше много доволен и се обади да каже, че това е неговата торта. Първият по ред е Богдан, а скоро и другите ще намерят рецептите за тортите си. Скоро, скоро... не се знае кога, след малко отлитам от България за няколко дни....
А ето и рецептата- директно копната от блога на Йоли- промени не съм правила.
 Продукти за блата

3 яйца
150 г  захар
180 г смлени орехи
20 г галета
1 ванилия


Продукти за крема

1 консерва Дулсе де лече /394 г/
1 ч.ч.сладкарска неподсладена сметана
1 ванилия


Продукти за глазурата

100 г неподсладена сметана
100 г натурален шоколад
20 г масло 

захаросани или карамелизирани цели ядки за украса
стафиди за украса
Приготвяне

*  За блата разбийте жълтъците с половината  захар. Отделно разбийте на сняг белтъците. Като се втвърдят постепенно добавете останалата захар като продължавате да разбивате докато се получат меки връхчета. Смесете орехите с ванилията и галетата. Започнете да прибавяте към жълтъците от орехите и от избитите белтъци като ги редувате. Изсипете тестото в тортена форма, покрита с хартия за печене. Изпечете блата в предварително загрята на 180* фурна за около 20 минути.

*  За крема разбъркайте карамелизираното мляко и го смесете добре с предварително разбитата много гъсто сметана и ванилията. При смесването не ползвайте миксер за да не се разводни крема. Опитайте  и ако е нужно добавете малко захар на вкус.

*  За глазурата загрейте заедно сметаната, шоколада и маслото. Разбъркайте докато всичко се стопи и получите гладък крем. Ако искате повече глазура увеличете количествата. 

*  Сглобете тортата като върху блата нанесете крема с Дулсе де лече. Поставете тортата в хладилника за да се охлади добре крема.След това го загладете  и залейте с глазурата докато е още леко топла. Гарнирайте тортата със захаросани ядки и стафиди. Да ви е сладко!

Весел празник, мила Йоли, бъди все така лъчезарна!

18 коментара:

  1. Игличе, колко си бърза! И колко вкусно и богато е при теб. :) Прекрасен избор и за трите предложения, браво за старанието. :)
    Желая ти да си изкараш прекрасно в страната на вкусната храна и хубавото вино! Пък току-виж после оцениш нашите като още по-добри. ;)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Красиви снимки, вкусни рецепти! Чорбицата ще си направя задължително-имам сушени манатарки!
    Иглика, на добър път и щастливо завръщане:)!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  3. Игличе, страхотни снимки! Всяка година се нахъсвам, да ходя за гъби и все не намирам компания. Супичката определено ми се ще веднага да я направя.
    Не ми се отразява добре от рано да шавам по блоговете, цял ден глад ще ме гони :)
    Поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  4. Хлебчето го правя почти всяка седмица и е невероятно! Чудесни са и другите ти кулинарни произведения по рецептите на Йоли!
    Поздрави и приятна вечер, Игличе!

    ОтговорИзтриване
  5. Направо ме остави без думи, Иг! Невероятен виртуален подарък си поднесла за рождения ден на Йоли! Прегръдка и за двете! :)

    ОтговорИзтриване
  6. Прекрасна публикация, Иг! Страхотно меню, като за празник! Жива и здрав да е Йоли и все така вдъхновена и вдъхновяваща!

    ОтговорИзтриване
  7. Игличе, онемях -
    чудесно меню, чудесен избор, чудесно поздравление и представяне...
    Прегръдки за Йоли, и за теб /и лек път!/

    ОтговорИзтриване
  8. Добре де, не я познаваш, тя пък хептен не те знае, не е чувала за тебе, за чий си хванала да публикуваш, че и цели три неща, не си много наред, да правиш такова нещо. Че и гъби сушени се продават, голяма работа като си прочела и си брала, да не би да правите някаква странна реклама, та уж непознати да хвалят някого, кой знае какви сте ги сметнали всички вие- "На Йоли" - какво стои зад това? После хич не го вярвам това да започнеш да правиш торта след като си видял рецептата в интернет и то за подарък, казвали са ми, че вие, блогърите доста послъгвате - за да не се получават на всички ястията като вашите, или криете по някоя съставка. Това така ли е? М.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мога да Ви кажа, г-н или г-жо Анонимен, че точно такива хора като вас никога няма да си отговорят на въпросите, които задавате. Защото лошотията и "другото" не ходи по животните, а точно е сред нас, сред хората. И ако наистина казвате всичко това осъзнато, то толкова по-жалко за Вас. Нямате идея какъв труд се полага, за да създадеш всичко това, което виждате на тази страница - от четенето на рецептата, до набирането на гъбите и след това списването на всеки ред. И за да кажете, че нещата не се получават, значи никога не сте опитвали. Поредният, който просто говори, за да пречи на останалите...Моля Ви, това, което не ви харесва, просто подминете. Не заслужавате внимание, защото не уважавате чуждото старание, а очевидно завиждате за хубавото, което другите могат да направят.
      Останете си със здраве...

      П.П. Игличе, извини ме, че отговорям в твоя блог, но просто не мога да остана равнодушна след написаното!

      Изтриване
    2. Днес е ден за прошка, така че няма да отговарям първосигнално, простено да е, само ще кажа, че не съм привърженик на конспиративните теории, получих покана, реших, че се включвам, защото е важен актът на дар и пожелание, така доброто се връща многократно....И не ми пука, че някой не е чул за мен, не ме познава, аз пращам добри поздрави и пожелания, а и трябва да благодаря за това, че съм научила нещо от този човек и толкоз!

      Изтриване
    3. Добре, приемам че може и просто благородство да ви води, но сими остава странно как за празник пробвате рецепта от мрежата, ами ако не се получи, затова и не ви хващам вяра, пробвала съм рецепта на Йоли и не ми се получи, затова съм скептична. Странна работа сте вие, кулинарните блогъри, бързо се подкрепяте, дори и да не сте прави. А иначе за Гергана Лазарова, госпожа съм, Мадлена се казвам, не мисля, че съм лош човек, ама няма да се оправдавам.

      Изтриване
  9. Ех, ама ти цяло меню си спретнала по Йоли! :)
    Поздравления, Иглика! Всичко изглежда адски вкусно и снимките доказват това! Пожелавам и реална среща с Йоли и весело и ползотворно пътуване!
    Прегръщам те, Мила!
    И... Честита баба Марта! Да си все така енергична, здрава, весела и засмяна! :*

    ОтговорИзтриване
  10. Игликич, поздравления! Прекрасно си се подготвила, а ние се заситихме;)
    Честита Баба Марта! Да сте весели, засмени, здрави и щастливи!
    И понеже ти е професия, а напоследък чух разни неща, дето не ми се вярва да са истина, би ли споделила с мен откъде се е появила баба Марта! Благодаря ти! И хубаво и ползотворно да си изкараш там,.където си сега!

    ОтговорИзтриване
  11. Момичета, благодаря на всичко ви, че сте наминали и казали добре дома! Честит Баба Марта, да сте бели и червени, като слънцето засмени! Не успях да ви пиша,но тази вечер, животи здраве, се прибирам, дано домашните ми простят, скоро ще отговоря! Мартич, хайде за утре да оставим разказа за Бабата! Гери, не се коси, споко!

    ОтговорИзтриване
  12. Не знам какво ме завъртя из старите ти публикации, Иг, но с изненада установих, че не съм ти оставила нито думичка за този специален повод!! А помня, че я четох през февруари! Благодаря ти, че откликна мила, направила си разкошни йолини неща! Кумановата супа и хлебчето съм ги правила и ги харесваме у дома, но тортичката не ми е попадала. Изглежда и звучи страхотно! :)
    Усмивка от мен и весел ден :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тики, пропуск е това, невероятно вкусна е тази торта и се приготвя бързо. Е, точно когато се стараех за публикацията, не се получи добре на външен вид - кремът беше рядък, залях глазурата и малко се смесиха, ама май за специалните неща често възникват проблеми. Поне вкусът беше перфектен. Ще се радвам, ако и на теб допадне.

      Изтриване
  13. Нещата се случват когато трябва. Може да е със закъснение, но и аз те открих днес. Това наистина няма значение, важното е друго. Че си дала топлинка от твоята на мен. Толкова много се радвам, толкова много ти благодаря! Прегръщам те мила Иги.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Йоли, добре дошла, това беше целта- да изпратим малко обич и топлина на човек, който заслужава. Прегръщам те и ти пожелавам здраве и радост!

      Изтриване

Това е мястото за въпроси, коментари.