ВЕЛИКДЕНСКИ ПИСАНИ ЯЙЦА - първа част

Като понаближи Великден и ме хваща една друга "краста" - изписването на яйца. Писане с восък, така, както са го правили доста поколения преди мен...и както го правят все още. За да започна с изписването обаче се нуждая от празни яйца, нали все пак трябва да бъдат годни за изпращане като подарък, а когато някой го получи, да може да го пази и да го ползва за декорация на дома и за следващи години... Уж разполагах с достатъчно празни яйца, но се оказа, че са ми нужни повече от 100, а толкова нямах. Наложи се периодично да закупувам поне по 30-40 бели яйца, да ги изпразвам, измивам, да залича червените печати и после да грабвам писалката и восъка и да рисувам. За да не хабя яйцата, разнасях от дома разни буркани с яйца по познати, няколко пъти месих козунаци, а и една снимка не сколасах да им направя. Обсебена от важната цел - да си осигуря достатъчно количество яйца, забравях да правя снимки, а след приготовлението им идеше ред на разнасянето им напред-назад, че домочадието нещо им се назлъндисваше...
Ама да не отплесвам, а да опиша цялата технология - от началото до финала....
Та, най-напред яйцата се измиват със сапун, това си го знаят всички. После от острата страна на яйцата се пробива една дупчица. Вземам една спринцовка /ползвам тези от 20-30 кубика от аптеката - където все ме питат за какъв тип инжекция са ми нужни и като кажа за яйца, аптекарките мигат шашнато, преди години бяха отказали да продадат на сина ми, защото решили че може за нещо лошо да ги ползва, та аз трябваше да ида да обясня, че детето се беше почувствало обидено/, държа яйцето с отвора към една купичка и бавно вкарвам въздух с иглата на спринцовката. След няколко минути /обикновено две спринцовки с въздух/ съдържанието на яйцето се излива в подготвения съд. В тази операция имах невероятен помощник - съпругът жертвоготовно ги дупчеше и вадеше съдържанието им. Когато цялото количество бели яйца е изпразнено, иде ред на почистването, тук вече съм само аз.... Пак със спринцовката вкарвам сапунена вода вътре, после отново с въздух я изпразвам и нея. С домакинската гъбичка - грапавата част и малко дървесна пепел почиствам печата върху яйцето. Когато всички са готови, вече могат да се наредят върху кухненска хартия, за да окапят и да просъхнат.
Обикновено тази операция тече вечерта, а на следващия ден след работа мога да стартирам с восъците и писалките.
   Сега сигурно ще питате откъде писалки да се намират, ама имам готов отговор- продават ги в Кауфланд, не зная каква е цената, но може да ги има и в други вериги. Само не забравяйте, че за добър рисунък е нужен пчелен восък, не става добре със свещите, откъдето и да сте ги набавили....Инструкция за работа има във всяка опаковка. Та, рисувате си разни завъртулки, цветчета, слънчица, нареждате колкото търпение имате точици, редите си нарисуваните вече яйчица върху една кора, додето ви писне и вдъхновението ви напусне....
Изрисувани с восък яйца преди боядисването....тези са част от моите финалните изписани яйца...

За боядисването им ползвам една вносна боя - гръцка, Captain's -продава се в Билла. Разтварям я точно по описанието на опаковката. Преди да пусна яйцето в боята го обливам добре в една купа с оцет, за да може петната от ръцете, изпоцапани с восък да се заличат. След купата с оцета ги топвам в боята, поливам добре с една лъжица и когато цветовете са достатъчно наситени, ги вадя и нареждам с отвора надолу върху кора. Оставям ги до пълно изсъхване.

Процесът на рисуване -или изписване - писалката се нагрява на пламъка на свещта и се рисува...

Когато са напълно сухи, иде ред на свалянето на восъка от яйцето. Понякога нагрявам яйцето на пламъка на свещ и попивам восъка с   кухненска хартия. Но когато са подготвени повече яйца, ползвам горещата струя на сешоара. А тази година съпругът ми ми предостави една джаджа, с която се сваля боя - някаква горелка или нещо подобно, оказа се доста удобна, но пари доста и трябва да се внимава с нея.
Та това е цялата операция по изписването на яйцата...после се подреждат в съдинка, другите се опаковат и поемат в посока приятели и роднини, за да им е цветен и весел Великдена!
А малко по-късно ще ви покажа и готовата продукция, че имам още довършителни дела по последните празни яйца....
За да видите обаче какво точно се случва с тези восъци, ще ви представя едно яйце, което не е мое дело, но което е завършено до финал - на моята колежка Светла, което е наистина перфектно, но тя си е майсторка!
Изписано яйце, боядисано, предстои свалянето на восъка от него... Автор - Светла Ракшиева
Отново изписано яйце, като този път не се топи с боята, а участъците се попълват с цвят. Автор - Светла Ракшиева

И една почти нощна снимка на едно от лалета в градината ни....

24 коментара:

  1. Ама и ти си майсторка, да знаеш. Поздравявам те за желанието и уменията, както и за търпението.
    Всичко най-добро и лека вечер, Игличе!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ха, нито съм особено търпелива, нито умееща, намацвам нещо и после замазвам гафовете си, няма да забравя учителя си по рисуване с думите му: "Жалко, баща ти е художник, а ти нищо не си прихванала, ама се стараеш...". Лека вечер, Гери!

      Изтриване
  2. Игликич, бях убедена, че ще нАМЕря нещо оригинално при теб за празниците;)
    Такива яйца не мога да направя с моите ръце-булдозери, но пък искрено се възхищавам на твоя труд и този на колежката ти Светла. Иначе самите комплекти в Кауфланд съм ги виждала и бая съм с чудила дали да не си взема, но после се сещам коя съм и се отказвам;)
    Прекрасни яйца@!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мартич, не може да са такива ръцете ти, като знам какви чудесии твориш, излишна скромност...Просто вземи комплекти, набави си пчелен восък и с децата можете страхотно да се забавлявате, ще сътворите чудеса, сигурна съм!

      Изтриване
  3. Уникални са, страхотни...!!! Много хубаво си описала технологията и прочетох с огромен интерес цялата публикация. Това със сешоара и горелката ми е новост :) Преди време си купих такава писалка и съм пробвала да рисувам с восък, но по 4-5 яйца, не повече. Спомням си, че след рисуването ги слагах в гореща боядисана вода, за да падне восъкът и заедно с това да се обагрят, но се случваше така, че ми се оцветяваха и рисунките. Т.е. трудът по рисуването на разни нежни контури отиваше на вятъра. Успях да отстраня грешката в технологията, но ми секна ентусиазмът :) С тези красоти, Иглика, пак ще ме запалиш :)))
    Поздрави, мила, приятно рисуване и весело предпразнично настроение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Снежи, празните яйца се багрят по-лесно, както и восъкът се отстранява по-лесно от тях. Боята разтварям с гореща вода, сипвам я в студената и добавям оцета. Когато яйцата са пълни, по-трудно пада восъкът, трябва добре да изсъхне боята и тогава да се пристъпи към свалянето му. Понякога редя яйцата, които са сварени и после нарисувани върху кухненска хартия в тавичка и ги слагам в слаба фурна и после избърсвам восъка. А баба ми ги вареше нарисуваните яйца във вода с боя/за дрехи/, слагаше във водата и сок от киселото зеле като закрепител, ама аз не ползвам такава боя вече и бягам от този горещ метод, защото стават гафове, тя ползваше домашни яйца, а аз купешки и голяма част от тях се пукат и трудът отива по дяволите. Та пробвай с празни няколко и ще видиш, че става лесно. Весело предпразнично настроение!

      Изтриване
  4. Иглика, невероятни са! Аз правя всяка година писани, но с много по-малко шарки, такива досега съм виждала само в книжката ми за писани яйца. Възхищавам ти се за таланта, за търпението и за красотата, която създаваш! Прекрасни!!! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, сигурна съм, че твоите са прекрасни, а когато и на мен ми писне, започвам да намалявам броя на шарките, играя си главно с точките, за да запълвам пространството на яйцето...

      Изтриване
  5. Игличе, много са красиви яйцата, тази техника ми е голям мерак, но май тази година няма да успея!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, Мариянка, не се съмнявам, че ще успееш да направиш чудеса!

      Изтриване
  6. Игличе, много красиви яйца!
    А колко познато е това с изпразването и бягането до магазина за още и още, въпреки, че бях събрала от предната година. Лошотое, че по принцип не използвам бели яйца.
    Голяма мания с тези яйца, и твоите с восък много ми харесват... Толкова планове имах, но догодина и с восък ще направя и пробитички-дантелени...
    Много, много ми харесаха твоите!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мда, белите са малко странни, но и с другите става добър резултата, особено с по-плътни шарки, тогава изпъква шарката, особено ако цветът е тъмно червен. А ти сътвори такива яйчени вълшебства, че ме караш да се възхищавам на неуморимостта и енергията ти!

      Изтриване
  7. Много, много красиви... отдавна и аз искам да направя такива, все някой път ще намеря време за празника :)
    Хубави празнични дни от мен, Иглика :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Зори, когато си готова, ще направиш най-красивите шарки, сигурна съм! Весели празници!

      Изтриване
  8. Страхотни са! Аз нямам това търпение:)

    ОтговорИзтриване
  9. Невероятна красота си сътворила, Иг! С много обич, хармония и светлина за теб и любимите ти хора да са пълни предстоящите делнични и празнични дни! Прегръдки! ;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Ев, радостни и спокойни дни ти пожелавам и приказно красиви емоции по празниците и делниците!

      Изтриване
  10. Винаги съм се чудела на тези, рисувани с восък яйца - колко ли време трябва да отдели човек за 50 броя, примерно. Аз боядисвам в един ден - четвъртък или събота и все съм си мислела, че за да ги издокарам така всичките 50, не само ще ми иде целият ден, ами няма и да ми стигне. Ей затова не съм и подхващала восък :)
    Иглика, страхотни са ти яйцата! Мога само да си представя колко красиви ще станат след като ги боядисаш. Браво! Наистина се иска спокойствие и търпение за тази работа и не само - без фантазия и стабилна ръка нищо няма да стане. Ще следя да видя крайния резултат.
    Поздрави, прегръдки, спорна работа и шарено настроение! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Цветно настроение ти пожелавам и на теб, Ирма!

      Изтриване
  11. Игличе, възхищавам се на търпението и уменията ти!!! Уникално красиви яйца си изписала и си представям как ще грейнат, след като ги боядисаш!! И задължително ще скокна до Била, че още не съм решила какви ще ги подвършвам с нашите яйца, а тази твоя боя ме заинтригува :)
    Поздрави и прекрасни празници ти желая!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мина, за червената боя давам гаранция, става наситена и прекрасна, жълтата е слаба, синята и зелената ги разтвори с по-малко вода, отколкото е написано на опаковката, поне с 200 мл намали съдържанието, за да стане наситена, особено ако яйцата не са бели, а бежови.

      Изтриване
  12. Иглика, поздравления за търпението и умението да сътвориш такива красиви яйца!
    Светли празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ина, светли празници и червен Великден и на теб!

      Изтриване

Това е мястото за въпроси, коментари.